10 Rahsia Kejayaan Jack Ma, Pengasas Ali Baba Yang Anda Mesti Tahu Untuk Berjaya

Share lah dengan kengkawan....

Pengasas e-commerce Alibaba, Jack Ma dinobatkan sebagai orang paling kaya di China pada tahun 2014. Dengan kekayaannya yang kini mencapai $28 trilion, Ma berada di tangga ketujuh sebagai orang paling kaya di dunia dalam bidang teknologi. Senarai ini dibuat oleh pihak Forbes. Apakah rahsia kejayaan Jack Ma?

Kejayaan yang diraih Ma sekarang adalah hasil dari kerja keras yang beliau lakukan selama ini. Ma bukan datang dari keluarga yang kaya-raya dan  prestasinya dalam bidang akademik tidak begitu menonjol malah permohonannya untuk menyambung pelajaran ke Universiti Harvard pernah ditolak sebanyak 10 kali.

Setelah lulus dari universiti, Ma gagal mendapatkan pekerjaan.  Dia  pernah meminta untuk bekerja di KFC malangnya permintaannya gagal.

Kegagalan yang beliau alami tidak membuatnya berputus asa. Jack Ma bangun dari kegagalan untuk mengubah nasib dirinya. Ini 10 rahsia kejayaan Jack Ma yang membuatnya menjadi orang paling kaya di dunia.

1.  Biasakan diri terhadap kegagalan, kritikan dan penolakan

Kejayaan dan kemewahan yang dikecapinya hari ini memerlukan banyak pengorbanan dan mengalami banyak kritikan serta penolakan. Permohonannya untuk menyambung pengajian ke Universiti Harvard ditolak sebanyak 10 kali dan permohonannya untuk bekerja di KFC juga pernah ditolak. Namun semua itu tidak membuatnya menyerah kalah.

2. Perlu Ada Impian dan Cita-cita yang Jelas

Ma pernah menjelaskan bahawa salah satu kunci kejayaan Alibaba adalah sentiasa mempunyai angan-angan dan menjagaangan-angan itu agar tidak padam. Kerana pastinya pada suatu hari nanti, mimpi tersebut boleh menjadi kenyataan. Ma juga mempunyai impian di mana suatu hari nanti, Alibaba akan menewaskan Walmart sebagai pemborong terbesar di dunia.

3. Fahami kepentingan visi dan misi impian

Jack Ma selalu menekankan kepada para pekerjanya bahawa Alibaba ditubuhkan untuk membantu dan memudahkan orang ramai, bukan sekadar untuk mengaut keuntungan semata-mata. Dengan adanya kedai menjual barang secara online, seseorang itu tidak perlu bersusah payah pergi ke kedai untuk mencari barang yang diidamkan. Itulah objektif utama yang dibawa Alibaba.

4. Perdulikan kritikan dan tanggapan orang ramai

Bila anda yakin bahawa idea anda sememangnya bagus, maka carilah jalan dengan berusaha dan mencari peluang agar idea tersebutmenjadi realiti.  Ketika hendak membangunkan Alibaba.com, Jack Ma banyak menerima kritikan bahawa idea tersebut adalah sangat bodoh namun Jack Ma tetap  dengan ideanya tersebut.

5. Cari dan belajar dari sumber inspirasi

Ma mengakui sering mendapat inspirasi ketika menonton filem. Dia juga tidak menyangka kebolehannya berpidato adalah selepas menonton filem Forrrest Gum. melihat adegan di filem.

6. Fokus, fokus dan fokus!

Kunci sukses dari Alibaba.com adalah Jack Ma selalu fokus untuk mencari cara mempermudah kerja atau memperbahariu cara dan gaya  kerja. Jack Ma lebih tertarik untuk berbincang  mengenai cara baru yang boleh memperbaiki cara kerja (improvement working process),dan membahas mengenai peluang baru dalam perniaggan bersama pekerja.

7. Fahami kepentingan penjenamaan

Jenama produk atau sayrikat  adalah perkara yang selalu dititikberatkan dari Jack Ma kerana dia akan menerajui syarikatnya dengan lebih fokus untuk berjaya di dunia global. Jack Ma berusaha memberikan nama yang boleh diterima oleh masyarakat global.

8. Sentiasa utamakan pelanggan

Jack Ma punya keutamaan terhadap pelanggan yang  tidak boleh dipersoal. Pelanggan adalah nombor satu, kedua pekerja, dan terakhir adalah pemegang saham.

9. Jangan pernah mengeluh! Sentiasalah mencari peluang

Ketika masalah datang, sebahagian orang pasti akan mengeluh dan ingin berputus asa. Sementara orang berjaya  akan mencari peluang untuk berubah dan mencari jalan penyelesaiannya. Menurut Ma, untuk mencapai  kejayaan, kita harus mencari cara bagaimana untuk memulihkan keadaan menjadi seperti sediakala.

10. Perlu miliki semangat dan minat yang kuat

Jack Ma selalu menasihati  para pekerjanya untuk bekerja dengan penuh tekun dan penuh minat. Jika seseorang bekerja sepenuh hati, maka hasil yang diperolehi akan berlipat ganda.


Kata Cik Meow Sentap…

Ramai yang kenal siapa Jack Ma. Tapi berapa ramai je yang ikut prinsip Jack Ma nih? Kalau korang ingin berjaya seperti Jack Ma, mula lah berubah dan fokus kepada perkara penting yang anda patut lakukan.

Walau macam mana pun susah kita mesti tetap pendirian dan fokus kepada impian kita. Dengar tu! Yang mala-malas tu inilah masa untuk berubah.

Kalau tak berubah kepada kebaikan dan kejayaan macam mana nak berjaya kan?


Share lah dengan kengkawan....

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *